Gehoor

Slechthorendheid

Slechthorendheid is een hoorstoornis waarbij het gehoor licht tot zeer ernstig gestoord kan zijn. Een aangeboren slechthorendheid heeft invloed op de ontwikkeling van de taal en de spraak. Een kind dat zich normaal ontwikkelt, leert de betekenis van klanken door veel na te doen en te herhalen. Hij leert zijn eigen klanken bij te sturen, zodat die gaan lijken op de taal die hij hoort. Op deze manier leert het kind spreken.

Een slechthorende baby zal niet of veel minder reageren op zijn eigen gebrabbel en op de klanken uit zijn omgeving. Hij leert de betekenis van geluiden en spraak niet zo vanzelfsprekend en automatisch als horende leeftijdsgenootjes. De boodschap van de ander wordt dan vaak onvoldoende waargenomen, de eigen spraak is niet altijd verstaanbaar. Het gevolg is een moeizamere communicatie.

Een ander gevolg is een achterstand in het begrijpen van taal en het leren spreken. Daarnaast kunnen er problemen optreden bij het leren lezen en de sociaal emotionele ontwikkeling. Het leren lezen is vooral een auditieve vaardigheid. Ook op volwassen leeftijd kunnen deze achterstand nog bestaan.

Testen
Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk te ontdekken dat een kind slechthorend is, zodat er snel kan worden overgegaan tot aanpassen van hoortoestellen. In Nederland is neonatale gehoorscreening ingevoerd. Binnen tien dagen na de geboorte wordt het kind in de thuissituatie getest op slechthorendheid/doofheid. Wanneer een kind drie maal slecht scoort, wordt hij doorverwezen naar een KNO-arts of een audiologisch centrum.

Doofheid op latere leeftijd
Als doofheid ontstaat nadat de spraak- en taalontwikkeling (grotendeels) zijn voltooid, wordt dit doofheid op latere leeftijd genoemd. De patiënt heeft dus gewoon leren spreken en de verstaanbaarheid van de spraak is goed. Dit is een groot verschil met de aangeboren doofheid of de doofheid die op zeer jonge leeftijd optreedt.
Wanneer iemand op latere leeftijd doof wordt, heeft dat zeer ingrijpende gevolgen. Er ontstaan grote problemen in de onderlinge communicatie, in het zelfstandig functioneren en in het werk. Bij plotsdoofheid gebeurt dit soms van de ene op de andere dag. Iemand die dit treft heeft een verleden als horende en hij of zij beseft het verlies van het gehoor goed. Soms is het mogelijk om met een hoortoestel nog wel wat geluid waar te nemen, maar dit is vaak niet genoeg om spraak te verstaan.

Onze logopedistes kunnen u ondersteunen met behulp van cursus spraakafzien

Michelle Tuns-Kievit - Logopedist en Mimetherapeut

Specialisaties
Mimetherapeut
Kinesiotaping
Dysfagie
Prompt
Logopedie en COPD
Spraakafzien
Afasie

Werkdagen en locaties
dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: Blondeelstraat 15 (hoofdlocatie)

Michelle@centrumvoorlogopedie.nl

Afspraak maken

Maak een afspraak met Centrum voor Logopedie Rotterdam.
Bel 010 209 55 22 of maak gebruik van afspraak formulier.

Volg ons ook via

Uw verzoek
Afspraak maken
Terugbel verzoek
VERSTUREN
Contact

Centrum voor Logopedie Rotterdam
Gezondheidscentrum Lage Land
Blondeelstraat 15
3067 VA Rotterdam

t. 010 209 55 22

Centrum voor logopedie vestigingen

Rotterdam -Alexanderpolder
  • Hoofdvestiging
    Blondeelstraat 15

  • Onze Wereld 
    Cornelis Danckertsstraat 34

  • De Meridiaan
    Adenstraat 21

  • De Cornelis Haakschool 
    Algiersstraat 6

  • De Pionier
    Valenciadreef 6 – 8

  • Centrum Raeger Tweelingenstraat 80-82

  • SBO de Boei
    Bertrand Russellplaats 9
Delfshaven & Centrum
  • De Valentijnschool
    Gijssingstraat 51

  • De Korf
    Korfmakerstraat 80

  • Emmausschool
    Tidemanstraat 59

  • Huize Thomas
    Grieksestraat 18

  • Mozaiek
    Jaap Valkhofplein 5

  • St. Lucasschool Korfmakerstraat 68-74

  • Het Praktijkcollege Centrum
    Schietbaanstraat 26
Rotterdam Zuid
  • Het Praktijkcollege Zuidwijk
    Huismanstraat 30

  • Het Praktijkcollege Charlois
    Talingstraat 170
Capelle a/d IJssel
  • De Klimop 
    Roerdomplaan 86